Navigace
Obsah
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Náhradní doba pojištění - doba po skončení výdělečné činnosti, která zakládala účast na nemocenském pojištění podle zákona o nemocenském pojištění, a to bez ohledu na to, zda občan v této době pobírá dávky nemocenského pojištění či nikoliv
3. Pojmenování (název) životní situace
Náhradní doba pojištění - doba po skončení výdělečné činnosti, která zakládala účast na nemocenském pojištění podle zákona o nemocenském pojištění, a to bez ohledu na to, zda občan v této době pobírá dávky nemocenského pojištění či nikoliv
4. Základní informace k životní situaci
Při splnění podmínky jednoho roku pojištění je náhradní dobou pojištění doba po skončení výdělečné činnosti, která zakládala účast na nemocenském pojištění podle zákona o nemocenském pojištění.
Jedná se o dobu trvání dočasné pracovní neschopnosti, kterou si občan nepřivodil úmyslně, pokud tato dočasná pracovní neschopnost vznikla v době této výdělečné činnosti nebo v ochranné lhůtě podle zákona o nemocenském pojištění, dále o dobu karantény nařízené v době této výdělečné činnosti nebo v ochranné lhůtě, o dobu trvání podpůrčí doby u ošetřovného a dobu trvání podpůrčí doby u peněžité pomoci v mateřství před porodem, od 1.2.2018 též o dobu trvání podpůrčí doby u otcovské poporodní péče a od 1.6.2018 o dobu dlouhodobého ošetřovného.
Podmínkou pro to, aby se tato doba získaná po 31.12.2011 hodnotila jako náhradní doba pojištění, je, že pojištěnec po dobu trvání této účasti byl v České republice účasten důchodového pojištění z jiného důvodu, nemocenského pojištění nebo zdravotního pojištění anebo, bydlel-li v České republice, jako poživatel důchodu nebo rodinný příslušník odvozoval své nároky ze zdravotního pojištění v jiném členském státě Evropské unie.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Osoby svéprávné ve smyslu občanského zákoníku.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Česká správa sociálního zabezpečení (dále jen "ČSSZ") vede údaje o době trvání těchto skutečností ve své evidenci.
V období do konce roku 2008 (popř. v roce 2009, započala-li tato skutečnost v roce 2008), vykazoval uvedené doby u zaměstnanců zaměstnavatel na evidenčním listu důchodového pojištění.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Nevykázal-li by zaměstnavatel tuto dobu v případech výše uvedených na evidenčním listu důchodového pojištění (dále jen "ELDP"), je nutno při převzetí stejnopisu ELDP zjednat nápravu.
Při nesoučinnosti zaměstnavatele je vhodné na tuto skutečnost upozornit okresní správu sociálního zabezpečení, Pražskou správu sociálního zabezpečení nebo Městskou správu sociálního zabezpečení Brno (dále jen "OSSZ/ PSSZ/ MSSZ").
8. Na které instituci životní situaci řešit
Evidenci o uvedených dobách vede Česká správa sociálního zabezpečení.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Uvedené skutečnosti není třeba specifickým dokladem prokazovat.
V době uplatnění žádosti o důchod má již Česká správa sociálního zabezpečení údaje o těchto dobách ve své evidenci.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Speciální formuláře se zde nevyužívají.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Rozhodnutí o přiznání důchodu je orgán sociálního zabezpečení povinen vydat nejpozději do 90 dnů ode dne zahájení řízení. Tato lhůta se prodlužuje o dobu, po kterou se např. došetřují rozhodné skutečnosti u zaměstnavatelů, úřadů aj.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci nelze řešit elektronicky.
28. Popis byl naposledy aktualizován
16.04.2018
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.